Sunne mellommåltider for småbarn og førskolebarn

Sunne mellommåltider for småbarn og førskolebarn

Sunne, barnevennlig lette mellommåltider er lett å finne når du vet hva du skal lete etter. Her er noen retningslinjer for barnet ditt når han er i voksealderen og holder på å utvikle seg.

 

Lette mellommåltider for ettåringer

Ettåringen din ser ikke ut til å spise noe lenger, siden appetitten og veksten hans er redusert. Desto større grunn til å friste ham med et smakfullt, sunt og næringsrikt mellommåltid. Barn i denne alderen er klare for «fingermat».

  • Egg er en god kilde til et balansert kosthold. Barn kan godt trenge det ekstra jernet de får fra eggeplommen. Noen barn kan imidlertid være allergiske mot eggehvite, så følg nøye med om han reagerer på dette. Ikke bekymre deg for kolesterol – små barn trenger mer enn deg. Tre eller fire egg om uken er helt OK. Miniomeletter skåret i firkanter og striper er lette å håndtere.
  • Frisk frukt er bedre enn bare fruktjuice. Mens fruktjuice har et høyt sukkerinnhold, er selve frukten en fantastisk kilde til vitaminer og andre næringsstoffer. Gi barnet ditt små skiver med frisk, saftig fersken eller most banan og se hvor lenge han kan motstå fristelsen!
  • Eplemos er en annen smart måte å få barnet til å spise frukt. Vær forberedt på en del grising, siden barnet vil se på dette som fingermat.
  • Små ostebiter er en god måte for barnet å få i seg kalsium hvis han ikke liker melk, og også hvis han liker melk. Cottage cheese (hytteost) er også en favoritt. Her må du også være forberedt på en del grising!
  • Kokte og oppskårne grønnsaker som gulrøtter og aspargesbønner er et godt mellommåltid. Unngå hele erter.
  • Poteter, kokt og oppskåret gjør susen. Pass på med å la pommes frites bli en vane – for mye, for fett og for salt.

 

Mellommåltider for Snacks for ditt 18 måneder gamle barn

I denne alderen trenger smårollingen din to eller tre næringsrike mellommåltider i tillegg til hovedmåltidene. Prøv disse:

  • Usaltede kringler
  • Modne bananer enten oppskåret eller hele
  • Ristet brød: den ultimate maten for småbarn. Prøv dette med et tynt lag kremet peanøttsmør eller kremost for å få litt mer næringsmessig kraft.
  • Gulostskiver, cheddarterninger – Hva som nå fungerer best. Hvis du finner en ost som smårollingen liker, la ham få det.
  • Fint peanøttsmør og kjeks er alltid en hit.
  • Biter av usøtet frokostblanding – ha noen i en kopp for et lett mellommåltid om ettermiddagen. Smårollingen vil like det ekstra nok når han plukker dem opp en og en.
  • Usaltede riskaker – store og morsomme å holde for små hender.
  • Enkel bagel. Dette er en perfekt basis for et sunt mellommåltid. Skjær den i passe store biter eller bare i to til å gnage på. Ha på kremost, smeltet og nedkjølt ost eller fruktpuré.

 

Mellommåltid for toåringen din

Pass på kostholdet til barnet for å sikre at han får nok av viktige næringsstoffer, som jern, kalsium B-vitaminer og protein. Her er noen næringsrike matvarer som er fremragende som mellommåltid for den lille.

  • Eggerøre, hardkokte egg. Dette er en fin kilde til jern og protein. Lag miniomeletter og skjær dem om i passe store biter.
  • Osteskiver og osteterninger er en fin måte for barnet å få i seg kalsium og protein.
  • Fiskefingre – en middagsfavoritt og god kalsiumkilde. Kombiner med deilig potetmos for karbohydrater, så har et måltid!
  • Usaltede kornprodukter som riskaker og ristet brød er fine kilder til B-vitamin og smårollinger liker vanligvis at smaken ikke er for kraftig. Prøv å smøre en halv bagel med litt kremost for en sunn kombinasjon med mye protein og karbohydrater.
  • Epleskiver, ferskenskiver, plommer appelsinskiver – frisk frukt blir aldri feil.
  • Tørket frukt og rosiner. Pass på at du skjærer frukten i strimler og fjerner steiner fra svisker eller dadler. Smårollinger vil elske å plukke opp oppskåret tørket frukt fra favorittkoppen sin.
  • «Små trær» av dampede biter av broccoli og blomkål, plassert stående i potetmos. Hvis du begynner tidlig med dette kan de bli favorittsnacks.
  • Minipizza. Bruk en halv bolle eller bagel, smør på tomatsaus, ha på ost og sett den i ovnen så osten smelter. Kjøl ned og server, og hør ham si «Mama mia!»

 

Mat som bør unngås

Enkelte matvarer er utgjør en stor kvelningsfare for barn i denne alderen.

Blant disse er:

  • Hotdogs (hvis de ikke er skåret opp i små biter, for eksempel i fire og deretter skåret på langs)
  • Hele druer, hele kirsebær, hele cherry-tomater
  • drops, fruktpastiller og gelébønner
  • Nøtter
  • Popcorn
  • Rå gulrøtter, selleri, aspargesbønner, eller andre harde grønnsaker
  • Frø (som gresskarfrø eller solsikkefrø)
  • Store biter av alle typer mat, for eksempel kjøtt eller poteter
  • Store klatter med peanøttsmør (bruk alltid kremet peanøttsmør, og smør det tynt utover en kjeks eller en skive med ristet brød.)

 

Noen ord om juice

Juice og saft er søte drikker som er vanedannende for barna dine. Juice og saft gitt i tåteflaske har blitt knyttet til øreinfeksjoner og hull i tennene. I industrialiserte land er den vanligste årsaken til mangel på næringsstoffer for mye juice eller saft! En liten kopp (ikke flaske) med juice sammen med et mellommåltid er OK, men pass på at juicen ikke blir hovedretten. Ekte fruktjuice er bedre enn saft og syntetiske produkter. Les på merkingen og pass på at juicen ikke tar over mellommåltidet.

Du vil kanskje også like: