Slik får du barnet til å spise grønnsaker

Slik får du barnet til å spise grønnsaker

Liker ikke barnet ditt grønnsaker? Da kan du prøve disse enkle, men nyttige rådene for å tilsette litt flere næringsrike sånne-du-vet i maten hennes. Og husk at det er viktig å tilby henne grønnsaker hver dag selv om hun ikke spiser dem. En dag vil hun nok bestemme seg for å prøve likevel!

1. Vær en god rollemodell. Foreldrene er barnas viktigste rollemodeller, og de vil ofte gjøre det samme som foreldrene gjør. Hvis barnet ser at du spiser grønnsaker som en del av måltidet, er sjansen større for at hun vil prøve det selv.

2. Varier mellom ulike typer og konsistenser. Tilby grønnsaker på ulike måter – hermetiserte, ferske eller opptinte. Hver type har forskjellig smak og konsistens, så mens det ene barnet bare vil spise hermetiserte brekkbønner, foretrekker et annet barn ferske, dampede brekkbønner. Ernæringsmessig står de ganske likt, med unntak av hermetiserte grønnsaker som ofte inneholder mye salt. Skyll dem godt hvis dette bekymrer deg. Men det viktigste er at barnet spiser grønnsaker, så ikke tenk for mye på saltet. Hvis sønnen din liker konsistensen til potetmos, kan du prøve å lage mos eller puré av andre typer grønnsaker. 

3. Bruk sauser og dipper. Hvis barnet ditt nekter å spise grønnsaker uten at de dyppes i en ostesaus eller smørsaus eller kanskje en dipp, så la endelig barnet få dyppe grønnsakene! Noen ganger holder det kanskje med litt smeltet ost på brokkolien eller blomkålen. Tilby en bakt potet, og oppmuntre barnet til å strø over noen spiseskjeer med grønnsaker før han heller over ostesaus eller rømme. Barn elsker å dyppe sin egen mat, så oppmuntre ham til å spise rå grønnsaker, slik som fargerike paprikastrimler, sammen med favorittdippen hans. Pass godt på barn under to år ettersom rå grønnsaker kan utgjøre en kvelningsfare. 

4. Legg det på pizzaen. Prøv alle typer grønnsaker som passer på barnas favorittmat. Tilsett hakkede tomater i pizzasausen. Strø over revet squash, hermetisert eller fersk sjampinjong, hakket løk eller røde eller grønne paprikaringer. Noen barn vil også ha «brokkolitrær» på pizzaen. Hvis barnet ditt er veldig glad i ost, kan du strø masse ost over grønnsakene. 

5. Pisk sammen en omelett. Stek spinat, sjampinjong, paprika og løk, og legg dem på omeletten før den brettes. Glem ikke å strø over masse barnevennlig ost. 

6. Lag coleslaw. Det kan hende barnet vil like en sprø og fargerik coleslaw-salat. Lag en selv med ferdigpakket salatblanding (eller hent rivjernet og et kålhode), og tilsett lettdressing til salat. Gjør salaten mer farge- og næringsrik ved å tilsette noen revne gulrøtter. Du kan også lage råkost med brokkoli. Hvis hun er glad i vanlig coleslaw, vil hun kanskje også like denne typen «sprø og grønn coleslaw». Det er en lur måte å tilføre mer næringsrik brokkoli i kosten hennes. 

7. Hell på rikelig med pastasaus. Pastasaus og andre hermetiserte tomatprodukter regnes som grønnsak. Så dere kan ha pasta med tomatsaus ofte hvis dette er en av de få grønnsakene han vil spise. Du kan gjerne rive litt squash eller gulrot i pastasausen, men ikke overdriv – det kan fort få motsatt effekt. Ikke bruk mye salt og krydder. Sett frem en bolle med pastasaus når du serverer grissini. Han vil elske å dyppe grissiniene i denne vitamin- og mineralrike sausen! 

8. Oppgrader suppen. Et barn som nekter å spise vanlig gulrot eller mais, liker kanskje likevel grønnsakssuppe. I så fall kan du tilsette litt ekstra hermetiserte eller frosne grønnsaker i suppen mens den koker. 

9. Gå for smoothie. Tomatjuice og grønnsaksjuice teller som grønnsak. Og begge er proppfulle av verdifulle vitaminer og mineraler.

10. Server mer frukt. Ikke mist motet selv om du ikke klarer å få i barnet nok grønnsaker! Bare server mer frukt. Frukt inneholder mange av de samme viktige næringsstoffene som grønnsaker, slik som vitamin A og C samt fiber. Hvis du dobler fruktmengden, vil barnet ditt få i seg alle nødvendige næringsstoffer for å sikre en sunn vekst.

Og har du en sunn, glad og fornøyd sønn som ikke vil spise grønnsaker, så trenger du nok egentlig ikke å bekymre deg. Han kommer til å spise dem etterhvert.

Du vil kanskje også like: