Barnets finmotoriske ferdigheter

Barnets finmotoriske ferdigheter

Barnet blir flinkere til å bruke hendene sine og klarer flere og flere småoppgaver. Øynene og hendene lærer seg å fungere sammen, og til slutt klarer barnet å gjøre mange fantastiske ting. Akkurat når kan det være slik at når den ene hånden holder på med noe, rører den andre seg også.Denne speileffekten forsvinner i takt med at nervesystemet modnes.

Motoriske ferdigheter og barnets håndbruk
Barnet bruker antageligvis begge hendene like mye, men snart vil en mer variert håndbruk vise seg. Prøv og legge merke til om barnet foretrekker den ene hånden fremfor den andre ved f.eks. spising og lek – den hånden blir sannsynligvis den dominerende senere. (En av føttene blir også den dominerende senere, så legg merke tilhvilken fot barnet bruker til f.eks. å sparke ball med.

Utviklingshjelp
Her er noen ting du kan gjøre for å stimulere utvikling av finmotorikken hos barnet.

  • La barnet få være med å kle på seg selv. Start med glidelåsen på klærne og la barnet dra dem opp selv. La barnet øve seg på knapper, selv om det kan være en stor utfordring. Du kommer definitivt til å se fremgang.
  • Dekk bordet med alle typer bestikk. Nå bør barnet klare å håndtere skjeen og kanskje gaffelen også. Kniven kan være en stor utfordring, men hvis du lar barnet få øve seg med en barnekniv, vil også dette snart falle på plass.
  • Lek med vann Gi barnet ditt en sjanse til å finpusse sine tømmeferdigheter i badekaret eller vasken. Når barnet blir flinkere til å helle væske fra en kopp eller mugge over i noe annet, kan du la det få prøve seg ved middagsbordet (bruk små beholdere i begynnelsen).
  • La kreativiteten løpe fritt. Barnets nye ferdigheter viser seg ofte ved lek med fargestifter og tusjer (under oppsikt av en voksen selvsagt). Se hvordan barnet arbeider med å få den spisse enden ned, først med hele hånden og deretter med fingrene. (Når barnet har fylt fem år, klarer det vanligvis «stativgrepet». Barnets tilfeldige skribling begynner antageligvis å bli til runde sirkler. Snart dukker det opp en person ut fra de runde formene. Først ser det kanskje mer ut som et rumpetroll, men det gjør det ikke mindre bemerkelsesverdig. Forsøk å få barnet til å kopiere linjer og andre former. Først klarer barnet sannsynligvis bare horisontale og vertikale linjer, men den fasinerende prosessen er i gang med at de lærer seg å overføre ideer til papir.

Du vil kanskje også like: