Slik kan du leke med småbarn: læring gjennom lek og spill

Ved å se barnet ditt leke, kan du finne ut hvordan det lærer, hva det lærer og hvordan verden, inkludert du, påvirker barnet. Vinduet tildenne innsikten er gjennom lek.

Baby X-eksperimentet På 70-tallet utførte psykologen Phyllis Katz det som vi nå kaller Baby X-eksperimentet. Hun la tre leker i et rom: en liten fotball, en feminindukke og et kjønnsnøytralt leketøy. Hun kledde et tre måneder gammelt barn i en nøytral, gul kjeledress og brakte en rekke voksne (målet medeksperimentet) inn i rommet for å møte barnet. Noen av de voksne ble fortalt at barnet var ei jente som het Mary, andre ble fortalt at barnet var en guttkalt Johnny. De fleste av de voksne som trodde barnet var ei jente, ha «henne» dukken å leke med. De som trodde at barnet var en gutt, ga «ham»fotballen.

Debatt Baby X-eksperimentet skapte en het debatt om kjønnsstereotyper. Likevel, når Dr. Katz gjentok forsøket 10 år senere, fikk hunde samme resultatene. I tillegg, til tross for stor innsats for likestilling de siste årene, hvis du går inn i en typisk amerikansk førskole, vil det ikke værevanskelig å gjette hvilke barn som leker med Barbie og hvilke som leger med biler.

Gutteleker Vs. jenteleker: komme forbi stereotyper Bør du bekymre deg hvis barnet ønsker seg eller leker med leker vanligvis assosiert med hans eller hennes kjønn? Sannsynligvis ikke, men oppfordre barnet tilå leke med en variasjon av leker, inkludert de du vanligvis knyttet til det motsatte kjønn. Det handler ikke om selve lekene, men de underliggende ferdighetene barna mestrer. Fantasileken knyttet til dukker, hjelper jentene å bli mer sofistikerte i ferdigheter knyttet til mellommenneskelige relasjoner, spesieltpleie og empati, men de er sjelden anerkjent like mye som de matematiske og visuelle ferdighetene lært fra å lek med «gutteleker» somblokker og biler.

Fantasi kontra virkelighet: det beste fra begge verdener En annen måte som barn leker forskjellig på, er om det er basert på virkelighet (som brettspill og sport) eller fantasi (som å leke hus ellerlate som å reise gjennom tid og rom). Generelt ser det ut til at førstefødte og enebarn bruker fantasien mer, kanskje fordi de bruker mer tidalene. Det er også mer sannsynlig at de har imaginære følgesvenner.

Å ha en aktiv fantasi synes også å utvikle, eller i alle fall reflektere, høyere intellektuelle ferdigheter. Når barnet innbiller seg at en golfball er enmagiske talisman og bestemmer hva du skal gjøre med den (redde prinsessen, slåss mot dragen, trylle frem is), bruker barnet fantasien til å vurderede ulike implikasjonene ved de forskjellige alternativene. Fantasi er også en utmerket måte for et barn å avfinne seg med ting som utfordrer, skremmer ellerforvirrer. For eksempel kan en treåring, som er opprørt av støyen fra en stor lastebil, mestre sin frykt ved å late som tre blokker hanholder i hånden, er en enda større og mer skremmende lastebil.

Virkelighetslek derimot, kan hjelpe barn å forbedre viktige sosiale ferdigheter. Et brettspill lærer barn å vente på tur. Sportsaktiviteteri tidlig alder lærer det grunnleggende om samarbeid og felles ansvar.

Bli involvert Hva kan du gjøre for å hjelpe barnet til å prøve nye leker? Det enkleste er å bli involvert. Hvis du begynner å leke med et papphus, vil ikke barnet kunne motstå. Jo mer prøver du å bli med og leke med barnet, jo bedre lærer du å forstå det og knytte bånd.

Cookiesamtykke