Fingerleker for førskolebarn

Her er noen ideer for hvordan du og babyen din kan ha det gøy og leke noen enkle leker med barnerim.

Lek 1: «Den lille grisen» (Tradisjonell, opprinnelse Storbritannia og Nord-Amerika)

Den lille grisen får gå til torget. (ta på storetåen)

Den lille grisen må bli hjemme. (ta på den nest største tåen, og så videre)

Den lille grisen får syltetøy og kake.

Den lille grisen får også smake.

Den lille grisen sier, «nøff, nøff, nøff!»

Hele veien hjem. (kil babyen over hele kroppen)

Ta denne barneregla mens du skifter bleie på babyen. Start med storetåen, og ta på hver av tærne etter hverandre. Nårdu kommer til ordet «home», kil babyen over hele kroppen og se ham hyle av fryd.

Lek 2: «Rundt og rundt i hagen» (Tradisjonell, opprinnelse Storbritannia)

Rundt og rundt i hagen (tegn en sirkel på magen til barnet)

som en bamse bjørn.

Et steg hit og et steg dit... (La fingrene gå opp langs brystet hans)

Og hele veien hjem! (kil ham under haken)

Barnet ditt vil elske denne regla fordi den ender med en overraskende kiling. Start med å tegne en sirkel på barnets mage med fingeren din, «rundt ogrundt." Deretter lar du fingrene dine gå opp langs brystet hans med «et steg hit og et steg dit» før du kiler ham under haken og armene.

Lek 3: «Hokus pokus» (Tradisjonell, opprinnelse USA)

Hokus og pokus, hei filiokus (hold deg for øynene)

troll nedi esken sover du? Kom skal vi trolle kaffe og bolle

Hei filiokus, kom fram.

TJO HEI! (kast armene i været)

Babyer elsker denne sprudlende gjemmeleken. Vis barnet hvordan han holder seg for øynene og si de første linjene med lav stemme for å settestemningen. Legg inn en liten pause med den tredje linjen, og kast deretter armene i været og rop ut den siste linjen. Babyen vil elske å sitte stille og vente,vente...og så poppe opp som troll i eske!

Lek 4: «Ro, ro, ro din båt» (tradisjonell, opprinnelse Storbritannia og Nord-Amerika)

Ro, ro, ro din båt (gyng frem og tilbake)

Ta din åre fatt.

Gyngende, gyngende, gyngende, gyngende

Over Kattegat.

Barnet ditt elsker å gjøre så mye som mulig sammen med deg, også å ta en båttur. Sett dere ned på gulvet og sett babyen i fanget ditt med ansiktet mot deg. Passpå at hodet og nakken har støtte. Holde begge hendene til barnet og gyng frem og tilbake i takt med sangen. Varier tempoet for en rask rotur eller enlangsom en. Bruk den enkle rytmen til å bytte ut noen av ordene med dine egne ord (vask, vask, vask ditt fjes; rull, rull rull din ball...) Begge to kommer til ående opp med et fniseanfall.

Lek 5: «Per Olsen hadde en bondegård» Per Olsen hadde en bondegård,

Hia hia ho!

og på den gården var en ku,

Hia hia ho!

Det var mø, mø her

og det var mø, mø der.

Det var her mø, der mø

, her var det mø, mø.

Per Olsen hadde en bondegård,

Hia hia ho!

Fortsett med de dyrene du vil, for eksempel and («kvakk, kvakk»), hund («voff, voff»), katt («mjau, mjau»), sau («bæ, bæ»), og hest(«vrinsk, vrinsk»).

Denne sangen er så engasjerende at den kan få en baby til å føle det som er han som faktisk synger ordene. Lydene er morsomme å lage, og ordene kan hjelpe barnet med å lærenavnet på mange dyr. Syng den på vei til dyrehagen eller en bondegård, og lag lydene når dere treffer dyrene. Barnet vil bli henrykt over at alt virkerså kjent.

Lek 6: «Lille Trille» (Tradisjonell, opprinnelse Storbritannia)

Lille Trille satt på hylle.

Lille Trille ramlet ned. (bikk barnet litt bakover)

Ingen mann i dette land

Lille Trille bøte kan.

Lek 7: «Ride, ride, ranke»

Ride, ride ranke til møllerens hus.

Der var ingen hjemme, bare lille Kattepus.

Og mølleren maler og hanen den galer:

Kykkeliky, Kykkeliky, og Kykkelikyyyyy! (bikk barnet til siden)

hva er bedre enn en regle som barnet kan ride ranke i takt med på kneet dit? Sett babyen på fanget ditt med ansiktet mot deg. Hold ham under armene, løft hælene dine, og gyng ham opp ogned. Denne leken er best for eldre babyer som har sterke nok nakkemuskler til å støtte sitt eget hode.

Lære og vokse Gjennom musikk lærer barnet å skille lydnyanser fra hverandre, noe som er essensielt for språkutvikling og senere for å lære å lese. Når du synger gjennom heledagen, hjelper du barnet til å identifisere og reagere på lyder, tonefall og språkmønstre. Dette bidrar også til å utvikle et sterkt følelsesmessig og sosialt bånd mellom deg og barnet ditt.

Fingerlek, handlingsrim og enkle repetitive sanger er viktig for en babys utvikling av språk og hukommelse etter hvert som han lærer å forutse, og tillegge handlinger ord og mening.

Cookiesamtykke