starting-solid-foods

Starte med fast føde: én ting av gangen

Selv om morsmelk eller morsmelkerstatning vil fortsette å være den viktigste delen av ditt barns kosthold de neste månedene, er det på tide å begynne å innføre fast føde. Start langsomt Voksne vil gjerne ha variert malt, men barn må vennes til å spise.

Her er noen viktige råd:

  • Start med frokostblanding.
    Forsterkede varme kornslag er en god kilde til jern og B-vitaminer så vel som kalorier for barnet. Å spise små mengder frokostblanding (ris eller bygg blandet med morsmelk eller morsmelkerstatning) fra en skje to ganger om dagen, hjelper barnet å lære å spise fast føde.
  • Gå videre til grønnsaker og frukt.
    Barn er mer tilbøyelige for å smake på grønnsaker hvis du holder søt mat borte. Begynn ved å tilby grønnsakspuréer som grønne bønner eller erter midt på dagen. Til slutt kan du prøve most frukt (bananer eller vanlig usøtet eplesaus).
  • Se etter allergier
    Vent fem til sju dager før du introduserer nye menyelementer slik at du kan være sikker på at barnet ikke reagerer på den forrige maten.
  • Ved måltidene, ha barnet oppreist i fanget eller i en spedbarnsstol.
    Bruk en liten skje. Hvis barnet stikker tungen ut, gi det noen flere smaksprøver og stopp deretter i en uke eller to. Etterhvert som barnet modnes slutter det å stikke ut tunga.
  • Unngå å gi frokostblanding på flaske.
    Barnet må bli vant til hvordan det bruker munnen med fast føde.

Ha tålmodighet og tenk på at barnet lærer med tiden. Det gjør vi alle!

Du vil kanskje også like: