Er barnet klar for barnehage?

Hvert barn utvikler seg i sitt eget tempo, så barn kan blomstre ulike i forbindelse med førskole og sosial rede. Noen barn er mer enn klare ved 18 måneder, mens andre barn trenger å være tre eller fire år gamle før de plukker opp en miniryggsekk eller matboks.

Ta hensyn til følgende:

  • Kan barnet ditt arbeide på egen hånd? Barnet bør være i stand til å fokusere og fullføre et puslespill, en tegning eller en blokkonstruksjon av seg selv uten direkte tilsyn eller støtte fra en voksen. Hvis ikke kan du prøve å hjelpe med å utvikle denne ferdigheten hjemme, jobbe mot ferdigstillelse av en fem til 10 minutters aktivitet uten at du er i rommet.

  • Kan barnet utføre grunnleggende egenpleie? De fleste sentrene vil ha barnet toalettklart eller i det minste at de viser tydelige tegn til å måtte på do. (Hvis et barn er nesten der, kan eksemplet fra de andre barna ofte fungerer som en motivator.) Kan barnet vaske og tørke sine egne hender? Kan det spise et måltid stille i en stol eller på gulvet uten konstant tilsyn?

  • Kan det delta i gruppeaktiviteter? Selv om dette er en ferdighet som utvikles på førskolen, må barnet være klar til å starte. Barnet bør være i stand til å sitte i sirkel og lytte til læreren og de andre barna, følge med på historier og aktiviteter i en gruppe. Bibliotekprogrammer, lekegrupper og organiserte mødreaktiviteter er eksempler på situasjoner hvor du kan observere om barnet ditt kan være en del av en gruppe.

  • Kan barnet skille fra deg i noen timer av gangen? Hvis barnet ditt godtar barnevakter eller går lett til barnehage, er det en god sjanse for at det vil være klart til å skilles for en førskoleopplevelse, selv om alle barn vil trenge litt støtte og tid til å tilpasse seg. Men hvis barnet ditt fortsatt klamrer seg og skriker uten å gi seg, kan det være lurt å få det vil å bli vant med kortere separasjoner først. Du vil også samarbeide med førskolen for å ta frem en stegvis overgangsplan.

  • Kan barnet klare timeplanen på førskolen? Førskoler er travle steder, vanligvis med aktiviteter, en matbit, utendørs lek om morgenen og en rolig tid eller lur på ettermiddagen. Hvis du har et barn som fortsatt sover på formiddagen eller har problemer med flere aktiviteter om morgenen, er det ikke klart for førskolen.

Alle barn er forskjellige; de modnes og utvikles i ulikt tempo. Hvis barnet ditt ikke er klar for førskolen, vent med det slik at det kan bli en lykkelig, positiv opplevelse første gang.

Cookiesamtykke