flying-with-a-baby

Å fly når du er gravid - Dette bør du tenke på

Det er flere faktorer som vil påvirke reisen når du er gravid: i hvilket trimester av svangerskapet reisen skal foregå, om det har vært komplikasjoner i svangerskapet, hva slags reise du skal på og hvor langt hjemmefra det er. 

Trimester i svangerskapet
Det å reise i første eller andre trimester regnes vanligvis for å være trygt, selv om det kan være mer slitsomt enn ellers. Det kan være en utfordring å reise i første trimester hvis du er kvalm eller ekstra trøtt. Og risikoen for blødninger eller spontanabort er også størst i disse månedene.

Andre trimester er nok de månedene av svangerskapet hvor du føler deg best og har mest overskudd, og er derfor en fin tid å reise på. I denne tiden kan det faktisk være lurt å dra på ferie med kjæresten din og ha det gøy sammen før babyen kommer!

Det å reise i tredje trimester kan føles ubehagelig, og det kan også være risikabelt siden fødselen kan starte før tiden mens du er langt unna legen din og sykehuset hvor du skal føde. Noen flyselskaper tillater ikke at gravide i niende måned reiser uten skriftlig tillatelse fra lege, og noen ganger må dette brevet være skrevet tidligst 72 timer før avreise. Og de fleste leger vil nok ikke gi tillatelse på grunn av disse risikoene. Så hvis du har planer om å reise på ferie eller med jobben, bør turene gjennomføres i løpet av de seks første månedene av svangerskapet, og så bør du være nærmere hjemmet de siste tre månedene.

Komplikasjoner i svangerskapet
Hvis du har hatt et normalt svangerskap, kan du nok føle deg trygg på at det går helt fint å reise. Men hvis svangerskapet har vært et såkalt risikosvangerskap på grunn av komplikasjoner, slik som rier før termin, blødninger, høyt blodtrykk i svangerskapet eller svangerskapsdiabetes, er det nok best å utsette langvarige reiser eller reiser langt hjemmefra. Korte turer i nærheten av hjemmet går nok greit, og det kan være like hyggelig.

Ulike typer reiser
Det å dra på bilturer er nok den mest behagelige måten å reise på når du er gravid. Da kan du selv styre hvor lenge dere skal kjøre, og du kan ta hvilepauser når du trenger det. Når du er på biltur bør du ta pauser hver eller hver annen time for å strekke på beina – det får fart på blodsirkulasjonen. Husk også å tisse hver gang dere stanser slik at du unngår å få urinveisinfeksjon fordi du går med full blære. En pute i setet kan gjøre bilturen mer behagelig. Husk at du alltid må bruke bilbelte. Plasser den nederste delen av setebeltet under magen og den øverste mellom brystene.

Flyreiser skal ikke være noe problem i de to første trimestrene. Legg opp reiseruten slik at du ikke trenger å stresse når du kommer frem til flyplassen, og velg flytider videre slik at du får god tid til å gå fra den ene gaten til den neste. Bestill seteplass ved midtgangen hvor det er litt bedre plass og slik at du enkelt kan gå på toalettet når du trenger det. Gå litt opp og ned i midtgangen hver time for å øke blodsirkulasjonen i beina. Og når du sitter kan du bøye føttene mot hodet og lage sirkelbevegelser med dem. Det er også lurt å bruke støttestrømper som stimulerer blodsirkulasjonen i beina når du må sitte i lengre perioder. Drikk rikelig med vann eller juice slik at du får i deg nok væske.

Reise med båt, og særlig hvis det er et stort cruiseskip, skal heller ikke være noe problem i de to første trimestrene. De fleste cruiseskip har dessuten medisinsk personell om bord hvis du trenger hjelp. Hvis du blir lett sjøsyk, kan det være lurt å ta reisesyketablett slik at du unngår dette. Spør legen din om hva du kan ta nå som du er gravid. Du kan også bruke akupressurarmbånd som fås kjøpt reseptfritt på apoteket.

Reiseavstand
Jo lenger vekk du drar i svangerskapet, desto større er selvsagt risikoen hvis det oppstår komplikasjoner mens du er hjemmefra. Det er en viss risiko forbundet med det at du er langt unna legen din, som har legejournalen din og som kjenner sykehistorien din.

Hvis du drar lagt hjemmefra, kan du på forhånd forsikre deg om at det finnes gode legemuligheter på stedet. Ta med en utskrift av svangerskapsjournalen, i tillegg til ulike prøveresultater, legemidler du bruker, blodtype og annen informasjon som kan være nyttig når du er utenbys. Skriv også ned navn og kontaktopplysninger til legen din. Hvis du skal reise utenlands, er det viktig at du tar med deg kopier av resepter på legemidler i tilfelle du mister medisinene dine. Kontroller at du har gyldige vaksiner før du planlegger å dra til land der vaksiner er nødvendig – visse vaksiner er det nemlig ikke trygt å fylle på når du er gravid.

Husk også at endringer i klima eller høyde og ulike matvarer kan gi deg mer ubehag enn ellers nå som du er gravid. Ta det med ro de første dagene etter at du er kommet frem, særlig hvis det er varmt klima eller du befinner deg i høyden. Dermed kan kroppen din tilpasse seg disse endringene.

I tillegg til å ta disse hensynene skal du alltid snakke med legen din før du planlegger en reise, og særlig hvis det medfører høydeendringer. Du kan du få en medisinsk kontaktperson der du skal være, i tilfelle du trenger legehjelp mens du er hjemmefra.

Tips for reisen
Hvis du planlegger å dra på en ferietur, bør du tenke litt over hva slags aktiviteter som passer best i svangerskapet. Det er for eksempel mye bedre å slappe av på stranden eller ved et nydelig hotell enn å gå på fottur i fjellet! Det er bedre å dra på en tur med ett reisemål enn en tur der du stadig drar fra det ene stedet til det andre. Du bør ikke planlegge for mange aktiviteter på én dag. Ta det rolig, for du blir raskere trøtt nå enn da du ikke var gravid.

Hvis du skal på forretningsreise, bør du ankomme reisemålet en dag før møtet eller arrangementet slik at du rekker å hvile. Unngå lange arbeidsdager hvis det er mulig, og ta hyppige pauser.

Det er også veldig viktig for gravide å spise sunt når de er på reise. Det å fråtse i godsaker er alltid en hyggelig side ved ferien, og det kan du gjøre når du er gravid også – så lenge du også spiser «bra» mat som er sunt for deg og babyen. Hvis du reiser til land der du ikke vet om det er trygt å drikke vannet fra springen, skal du kun drikke vann på flaske eller fruktjuice. Du skal også unngå rå frukt og grønnsaker. Ta med deg litt sunn mat hjemmefra hvis du ikke vet om maten er trygg. Og husk å pakke ned kosttilskudd du tar nå som du er gravid.

Med litt planlegging og noen fornuftige forholdsregler kan det være både trygt og hyggelig å reise når du er gravid. God tur!

 

Du vil kanskje også like: